Het is een ziekte die we allemaal willen voorkomen; kanker. We kunnen de ziekte nog niet  altijd gemakkelijk genezen, maar hoe eerder we erbij zijn hoe beter we er van af kunnen komen. Het vroegtijdig opsporen van kanker in het lichaam kan door organisaties zoals het Wereld Kanker Onderzoek Fonds steeds beter. Onderzoek zorgt ervoor dat we steeds meer leren over de ziekte, waardoor we het ook beter kunnen behandelen. Wil je hier meer over weten? Lees dan deze blog.

Kanker opsporen in bloed

Door organisaties zoals het Wereld Kanker Onderzoek Fonds worden er steeds meer technieken uitgevonden die kanker in een vroeg stadium kunnen opsporen. Zo is het in recente jaren mogelijk geworden om kanker op te sporen in het bloed. Kanker laat in het bloed een soort spoor achter in de bloedplaatjes, waardoor we kunnen zien of er kanker aanwezig is in het lichaam of niet. Op die manier kan er dus door een (simpel) bloedonderzoek vastgesteld worden of iemand kanker heeft of niet. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds is constant bezig technieken zoals deze te verbeteren.

Kanker opsporen in urine

Een vorm van kanker, namelijk prostaatkanker, kan tegenwoordig mede door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds opgespoord worden in urine. Door deze techniek kan er vroegtijdig vastgesteld worden of er kanker aanwezig is in de prostaat of niet. Een prostaat lekt namelijk een beetje vloeistof wat vervolgens in de urine terecht komt. Kankercellen kunnen ook aanwezig zijn in deze vloeistof. Door een urine onderzoek te doen kan er dus worden vastgesteld of er kankercellen uit de prostaat zijn gelekt en op die manier kan prostaatkanker dus vroegtijdig worden opgespoord.

Bevolkingsonderzoek

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds stimuleert ook om bevolkingsonderzoeken uit te voeren. Een manier om kanker vroegtijdig op te sporen is door bevolkingsonderzoeken uit te voeren naar verschillende soorten kanker. Op deze manier kan er in een vroeg stadium worden vastgesteld of iemand kanker heeft, omdat hij of zij dan waarschijnlijk nog niet veel heeft gemerkt van de ziekte. Bij deze onderzoeken door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds kan de ziekte dus aan het licht komen, waardoor het nog goed behandeld kan worden.