ERP-software voor huisartsen ondersteunen uw praktijk bij het inplannen van afspraken en die administratieve afhandeling hiervan. Het is zo ingericht dat men alle informatie kan verwerken via het SOEP systematiek en zijn alle standaarden en formularia automatisch geïntegreerd. Ook een doorverwijzing kost minder tijd dankzij de het elektronisch patiënten dossier dat zorgt voor een eenvoudige uitwisseling van gegevens met onder andere ziekenhuizen, apotheken en de GGZ.

Afspraken inplannen

Met de software voor een huisartsenpost kan men eenvoudig zelf online een afspraak inplannen. Men hoeft enkel een account aan te maken voor het klantenportaal waarna men toegang krijgt tot de agenda. Zo kan er op elk moment van de dag een afspraak worden ingeplant zonder de tussenkomst van een van uw medewerkers.

Uiteraard kan men ook altijd nog telefonisch een afspraak maken. Op het moment dat uw klant belt wordt het telefoonnummer gecheckt en het juiste profiel erbij gezocht. Zo heeft u direct alle gegevens van de patiënt voor zich en kunt u met een enkele druk op de knop een afspraak inplannen.

Elektronisch patiënten dossier

Met het elektronisch patiënten dossier wordt alle informatie die een huisarts verzameld eenvoudig uitgewisseld met andere medische instanties. Dit kan zijn met ziekenhuizen en apotheken maar ook verzorgingshuizen en revalidatiecentra. De eerstelijnszorg wordt dan heel eenvoudig gekoppeld met de tweedelijnszorg en kunnen zonder moeite gegevens delen met elkaar.

Keten Informatie Systeem (KIS)

Sommige praktijken hebben te maken met patiënten met bijvoorbeeld diabetes type 2, astma of COPD. Wanneer u patiënten behandeld die langdurig ziek zijn kan het voorkomen dat deze te maken krijgen met meerdere behandelaars. Een patiënt moet soms naar een huisarts, diëtist en internist.

Met huisartsen software heeft u de juiste functionaliteiten in huis om ketenzorg te verbeteren en de samenwerking tussen de behandelaars zo soepel mogelijk te laten verlopen. Iedere behandelaar krijgt inzicht in het dossier van de patiënt en kan hier zijn voortgang loggen waardoor iedereen in het proces altijd up to date is. Dit verbeterd  de samenwerking en stroomlijnt de processen.

Administratie

De administratie moet ook op orde blijven en dus zijn verscheidene koppelingen met boekhoudprogramma’s mogelijk. Check per systeem welke koppelingen er zijn om teleurstellingen te voorkomen. Mocht een koppeling mogelijk zijn met uw systeem dan profiteert u direct van automatisch facturen doorboeken, het inzien van betalingsgegeven en opstaande posten. Maar ook wordt het declareren van kosten eenvoudig omdat de bestanden simpel zijn door te zetten naar de verwerkers.

Cloud of on premises

Door de digitale transformatie kan het installeren van de software kan tegenwoordig allemaal via de Cloud verlopen. In dat geval heeft u geen eigen servers nodig en is de investering niet zo groot. Een internet verbinding is genoeg om aan de slag te kunnen. Een ander groot voordeel is dat u niet verantwoordelijk bent voor de beveiliging van het systeem. Patiëntendossiers bevatten persoonlijke gegevens en moeten dus extra goed worden beveiligd. De boetes voor het uitlekken van dit soort informatie is zeer hoog en met het aantal patiënten per praktijk kan dit al gauw oplopen tot enorme bedragen. Des te meer reden om de beveiliging van het systeem uit te besteden aan de leverancier van de Cloud software.

Pin It on Pinterest