Door zwelling te verminderen, zal je sneller bewegen na een voorste kruisband reconstructie en kunt u een volledige knie extensie bereiken. Dat is cruciaal voor het succes van jouw herstel! Een vraag die vaak wordt gesteld door een voorste kruisband patiënt is ‘’hoe kan ik de zwelling van de knie verminderen?’’ In deze blog geven we je antwoord op die vraag.

Koelen

Probeer je knie zoveel mogelijk te koelen na je operatie. Gebruik een ice pack en koel 4 tot 5 keer per dag voor 15 tot 20 minuten. Blijft de eerste 4 maanden van je revalidatie dagelijks koelen. Je kunt het uiteraard wel afbouwen, maar door de uitbreiding van intensiteit gedurende je revalidatie blijft je knie vocht aanmaken.

Rusten

Vooral in de eerste week na de operatie is het belangrijk om veel te rusten. Dit betekent in feite dat je veel tijd moet doorbrengen op een bed of bank met opgeheven knie. De eerste weken zijn cruciaal voor het verdere herstel, dus hou je hier ook echt aan!

Compressie

Compressie wordt toegepast om de vloeistof uit de beschadigde haarvaten te beperken, wat helpt om de ontsteking in de knie onder controle te houden. Een kniebrace is hiervoor een goede oplossing. Het geeft steun bij het wandelen en geeft de benodigde compressie.

Vermijd pijn

Het klinkt misschien logisch, maar vermijd oefeningen en activiteiten die knie pijn veroorzaken. Stop met oefeningen waarbij je pijn krijgt of direct zwelling ziet in de knie. Naarmate het herstel gaat alles vanzelf makkelijker en de pijn verminderd vanzelf.

Pijnstillers

Helaas gaat – vooral in de eerste week – het herstel niet zonder pijn. Je chirurg zal je verschillende pijnstillers adviseren die de pijn in ieder geval wat zullen verminderen. Hou je aan de voorschriften van de dokter om de pijn onder controle te houden. Verminder de inname wanneer de pijn afneemt.