Ieder mens heeft zijn of haar eigen kleur tanden ergens op de schaal van wit, gebroken wit, geel en grijs. Daarnaast kan het ook zijn dat je tand of een stukje van je tand doorzichtig oogt. Als je tand doorzichtig is, is het handig je tand(en) te laten behandelen bij de tandarts. In dit blog leggen we hier graag meer over uit.

Hoe krijg je doorzichtige tanden?

Doorzichtige tanden krijgen heeft vooral te maken met het tandglazuur. Tandglazuur is het laagje over je tand dat zichtbaar is. Tandglazuur zelf is semi-doorschijnend en speelt slechts een kleine rol bij het geven van kleur aan de tanden. Het tandbeen bepaalt voornamelijk de kleur van je tanden. Wanneer je tandglazuur vervaagt, kunnen de onderranden van je tand(en) meer doorzichtig lijken, omdat er aan de onderkant van je tand geen tot minder tandbeen bevindt. Je tandglazuur vervaagt vaak door tanderosie.

Wat zijn de symptomen bij doorschijnende tanden?

De meeste mensen die last hebben van doorzichtige tanden hebben te maken met tanderosie. Bij tanderosie wordt je tandglazuur als het ware opgelost door zuren uit maagzuur, dranken en voedingsmiddelen. Tandglazuur dat is opgelost komt helaas ook nooit meer terug.

Mensen met doorzichtige tanden en tanderosie hebben last van:

• Tandgevoeligheid: last van de tanden bij bijvoorbeeld hete of koude dranken, omdat het tandbeen bloot komt te liggen.
  • Een droge mond: Zuur in je mond door een ziekte of eet- en drinkgewoonten kan een droge mond veroorzaken. Schaarste van speeksel kan bijdragen aan tandbederf en gaatjes, omdat je essentiële enzymen mist.
  • Aften: De zuren die je consumeert kunnen aften veroorzaken.

Wat kun je tegen doorzichtige tanden doen?

Als je merkt dat je tanden doorzichtiger worden is het handig het probleem gelijk aan te pakken en je tanden te laten behandelen bij de tandarts bijvoorbeeld tandarts Amsterdam Zuid. Je tandarts adviseert je graag in welke behandeling of oplossing voor jou het beste werkt. Doorzichtige tanden zijn meer vatbaar voor bacteriën die gaatjes veroorzaken. Een aantal manieren om doorzichtige tanden te behandelen:

• Het aanbrengen van een laagje composiethars op je tanden. De tandarts vormt dit laagje precies zoals de vorm van je tand
  • Facing: Een dun porseleinen omhulsels die permanent over je tand(en) wordt geplaatst.
  • Kronen: Een ‘tandkapje’ van keramiek of porselein die over de tand wordt heengebracht.